Xavier Terribas

En Xavier Terribas és enginyer industrial, propietari d’una enginyeria i des de fa dos mesos i mig condueix un Renault ZOE Intens. Parlem amb ell per conèixer en primera persona les impressions d’un usuari de vehicle elèctric, com veu el sector i quins punts haurien de millorar per tal que més gent faci el pas a la mobilitat elèctrica.

Quin vehicle elèctric condueixes? Quant temps fa que el tens?
És un Renault Zoe Intens (la nova versió que va sortir el maig d’aquest any), el tinc des
del 30 d’agost de 2015.

page2_img1

Quin vehicle conduïes abans. Què trobes a faltar del cotxe antic?
Abans portava un MB classe A, de l’any 2001. No trobo a faltar gairebé res perquè estic
molt content d’anar amb un vehicle elèctric, tot i així, és evident que l’única cosa que
m’agradaria tenir és més autonomia però sé que en un parell o tres d’anys el temps les
autonomies d’aquests cotxes augmentaran significativament.

“Fa anys que no em cap al cap que en aquest planeta cremem el petroli per a fer anar els vehicles, ho trobo una aberració”

Quines són les raons per les quals vas decidir adquirir un vehicle elèctric?
Visc en un lloc apartat i necessito agafar el cotxe cada dia i, per tant, el cost en
combustible i en manteniment del cotxe eren dos factors importants.
D’altre banda, fa anys que no em cap al cap que en aquest planeta cremem el petroli
per a fer anar els vehicles, ho trobo una aberració. El petroli l’hauríem de guardar per a
fer plàstics i molts altres derivats que tinguin una vida més llarga i no cremar-lo en pocs
minuts i a sobre generar més CO2, agreujant l’efecte hivernacle.
Altres factors que no tenia presents i que ara valoro són l’absència de la pudor de
gasoil, de fum i de soroll.
Quines són, per tu, les principals avantatges del vehicle elèctric? I els inconvenients?
Els principals avantatges són;
1. La no emissió al circular de CO2, ni d’òxids de sofre ni de nitrogen.
2. El funcionament sense soroll, una gran millora per a les ciutats.
3. Possibilitat de generar de forma neta l’electricitat per a recarregar les
bateries, amb plaques fotovoltaiques o petits aerogeneradors (ja es fa en
alguns països) i, per tant, aconseguir una mobilitat força neutre amb el
medi ambient, com a mínim, en la seva fase de funcionament (en la
fabricació hi ha altres possibilitats).
4 Molt més baix cost econòmic del consum cada 100 km i també, en moltes
ciutats grans, la gratuïtat de les zones blaves d’aparcament.
Els inconvenients són:
1. Pocs punts de recàrrega ràpida fora de Barcelona, ja que de recàrrega lenta
es pot fer en qualsevol endoll normal que disposi de presa de terra.
2. La necessitat de planificar la mobilitats una mica més que per assegurar
que tindràs prou autonomia.

page2_img1

Com valores la situació actual dels punts de recàrrega en via pública?
A Barcelona, amb l’actual parc de cotxes elèctrics, la situació de punts de recàrrega
està molt bé, n’hi ha molts i no es saturen (s’ha de vigilar amb els taxis elèctrics que
comencen a acaparar-los a vegades). Fora de Barcelona és pobre i ha de millorar molt.
Suposo que millorarà paral·lelament a l’augment de les vendes.
Acostumes a tenir problemes per la recàrrega en via pública? Punts fora de servei?
Recàrrega interrompuda? Vandalisme als punts de recàrrega?
No, he trobat algun punt a Barcelona que no funcionava però, en general, funcionen
molt bé. Acostumo a fer servir sempre els mateixos que sé que funcionen bé.

“El 80% de les recàrregues les faig en punts de càrrega ràpida”

Acostumes a utilitzar punts de recàrrega ràpida? Quina opinió et generen?
Si, gairebé sempre utilitzo els de recàrrega ràpida perquè per tornar a casa necessito
sortir amb la bateria carregada del tot. Diria que el 80% de les vegades recarrego en
punts ràpids.
Quants kilòmetres acostumes a fer diàriament amb el vehicle elèctric?
És molt variable a causa del tipus de feina que faig, un dia a la setmana vaig a
Barcelona i faig 210 km, en aquests cas recarrego allà per no patir al tornar. La resta de
dies faig uns 65-70 km.
Tens un altre cotxe amb motor de combustió? És necessari encara?
Si que el tinc, perquè algunes vegades he d’anar a llocs que estan a més de 130 km de
casa, on no hi ha punts de recàrrega ràpida i per carregar hauria de deixar-lo tot el dia.
De tota manera, en dos mesos l’he agafat tres cops només.

“A la ciutat de Lleida només hi ha un punt de recàrrega de vehicle elèctric, que a sobre és de càrrega lenta”

En els teus recorreguts habituals tens punts de recàrrega en via pública?
A Barcelona i a Manresa si, a altres llocs estan en aparcaments privats. Hi ha casos que
clamen al cel, no pot ser que una capital com Lleida solament tingui un punt de
recàrrega a la via pública que, a sobre, és de recàrrga lenta i que està fora de servei des
del primer dia. Pel que fa a punts de recàrrega ràpida, la situació fora de Barcelona és
molt penosa, s’ha de fer una pla d’inversions per posar-ne urgentment.
Hi ha algun lloc de Catalunya que valoris especialment per la seva aposta pel vehicle
elèctric?

Sens dubte la ciutat de Barcelona.
Quantes targetes RFID d’usuari tens a la cartera? Què en penses que cada ajuntament
estigui traient les seves?

Tinc la targeta de Barcelona, la de Manresa i la de la empresa privada IBIL. Caldria que
es coordinessin els ajuntaments i amb una sola targeta es pogués carregar a tot arreu.
Quin és el viatge més llarg que has fet amb vehicle elèctric?
El més llarg sense recarregar el de Guissona a Barcelona.
Tornaràs a comprar-te un vehicle amb motor de combustió? Els motius?
Evidentment NO, abans compraria un Mitsubishi Outlander PHEV o algun altre amb
extensor d’autonomia o m’endeutaria per comprar un Tesla S.
Tens calculat l’estalvi que et suposa el moure’t en vehicle elèctric?
En combustible estalvio el 70% dels diners que dedicava a gasoil però s’ha de tenir en
compte també la disminució del cost de manteniment, olis, filtres, pastilles de fre, etc.,
i l’estalvi en peatges i zona blava que també hi ha molts llocs que són gratuïtes pels
elèctrics.

“Amb 300 km d’autonomia les vendes faran un gran canvi”

page2_img1

Has tingut algun problema mecànic amb el vehicle?
De moment no, val a dir que solament fa dos mesos i mig que el tinc encara que faig
forces km.
Com valores la situació de la mobilitat elèctrica a Catalunya? S’està invertint prou des
de l’administració pública? La gent és conscient dels avantatges del vehicle elèctric?

S’ha d’invertir més fora de Barcelona.
Hi ha força gent conscienciada però no es coneix gaire els cotxes disponibles i els seus
condicionants. Amb 300 km d’autonomia les vendes faran un gran canvi. En un parell
d’anys ja ho tindrem.
Quines mesures creus tu que són urgents per tal d’accelerar la introducció del vehicle
elèctric a Catalunya?

Més incentius fiscals i més implantació de punts de recàrrega ràpida. Fa poc, quan va
sortir al TN que les autopistes eren gratuïtes hi va haver una forta repercussió. Coses
com aquesta fa que la gent s’animi. També ajudaria tancar els centres històrics de les
ciutats i que solament poguessin entrar els vehicles elèctrics.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.