L’estació de Martorell Enllaç d’FGC estrena punts de recàrrega per a vehicles elèctrics
Les de Sant Cugat i Sant Quirze també ofereixen aquest servei a partir d’avui, mentre que les d’Igualada i Volpelleres ho faran en els propers mesos
L’estació de Martorell Enllaç de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha acollit avui l’acte de presentació dels primers punts de recàrrega per a vehicles elèctrics que s’han instal·lat en estacions de la xarxa d’FGC. A banda de la de Martorell Enllaç, Sant Cugat i Sant Quirze també disposen a partir d’avui d’aquests punts. En els propers mesos, se n’acabaran d’instal·lar a Igualada (línia Llobregat-Anoia) i Volpelleres (línia Barcelona-Vallès). L’acte de presentació ha comptat amb la presència del secretari de Medi Ambient i Sostenibilitat, Josep Enric Llebot, el president d’FGC, Enric Ticó, la directora de l’Institut Català d’Energia, Mercè Rius, i de l’alcalde Martorell, Xavier Fonollosa.
Els punts de recàrrega instal·lats permeten als usuaris de FGC deixar connectat el vehicle elèctric a la zona de recàrrega de les estacions, mitjançant el sistema de targetes RFID LIVE, fàcil i intuïtiu.
Es tracta d’un projecte pilot de col·laboració públic privat entre el Departament de Territori i Sostenibilitat, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, el Clúster d’Eficiència Energètica de Catalunya i Railgrup, l’Associació Volt-Tour i les empreses Simon, Empark i imesAPI
El projecte pilot
La instal·lació és fruit de l’acord de col·laboració signat el març d’aquest any entre el Departament de Territori i Sostenibilitat, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, el Clúster d’Eficiència Energètica (CEEC), el Clúster Railgrup, l’associació catalana promotora del vehicle elèctric Volt-Tour, i les empreses Simon, ImesAPI i Empark per tal de realitzar un projecte pilot d’instal·lació de punts de recàrrega per a vehicles elèctrics a diversos aparcaments de les estacions de FGC que faciliti l’intercanvi modal.
El projecte, que té un cost de 35.500 euros, pretén potenciar la intermodalitat, a través de la col·laboració entre les institucions públiques i el sector privat, tant de l’àmbit empresarial com associatiu, fomentant una mobilitat amb menor incidència sobre el medi atmosfèric urbà.
Els punts de recàrrega del projecte enviaran informació en temps real per conèixer l’estat de funcionament i disponibilitat de la recàrrega i serà consultable des del visor d’estacions de l’Institut Català d’Energia. Aquest mòdul de comunicació ha estat impulsat per l’institut Català d’Energia en col·laboració amb SIMON.
L’acord subscrit, que parteix de la iniciativa EV-Friendly de l’Associació Volt-Tour, té la voluntat de potenciar els aspectes innovadors. Així, preveu la implantació de la millor tecnologia disponible en punts de recàrrega públics a nivell d’usuari particular, potencia el canvi modal entre el vehicle privat elèctric i el transport públic elèctric, i facilita la implicació sectorial d’empreses privades. A més, promou la recerca de nous espais de mercat i de negoci en el sector ambiental. La iniciativa neix amb la voluntat de ser replicable i ampliable, en el temps i en diferents punts del territori.
El projecte es du a terme gràcies a la creació d’una comunitat estratègica entre el sector empresarial, representat per SIMON, imesAPI i EMPARK, els dos clústers relacionats amb el projecte, el d’eficiència energètica i el del ferrocarril, una associació sense finalitat de lucre que té com a missió l’impuls del vehicle elèctric, Volt-Tour, i tres institucions públiques, el Departament de Territori i Sostenibilitat, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya i l’Institut Català d’Energia del Departament d’Empresa i Ocupació.
La Generalitat, amb la mobilitat sostenible i la millora de la qualitat de l’aire
Des del punt de vista ambiental, el projecte de punts de recàrrega està alineat amb els instruments de planificació vigents en matèria de mitigació del canvi climàtic i de millora de la qualitat de l’aire. Primerament, s’integra dins les mesures del Pla d’actuació per a la millora de la qualitat de l’aire, horitzó 2020, en concret a les que fan referència a la implantació dels vehicles elèctrics per a la reducció de la contaminació atmosfèrica local. Pel que fa a la reducció d’emissions de gasos amb efecte d’hivernacle, l’impuls de la mobilitat elèctrica és clau per contribuir a la reducció del CO2.
Alhora, el projecte està en concordança amb les polítiques de la Generalitat en matèria d’estalvi i eficiència energètica i de reducció de la dependència dels combustibles fòssils, ja que suposa un nou estímul per a la mobilitat sostenible,
i també amb les mesures per consolidar una base empresarial i productiva capdavantera relacionada amb la mobilitat elèctrica, perquè s’ha realitzat de la mà de la indústria catalana.
FGC col·labora en d’altres iniciatives, com la prova pilot de transport sostenible que impulsa amb l’Ajuntament de Sant Quirze del Vallès i la Fundació Eurecat, per promoure l’ús de la bicicleta elèctrica entre els Polígons Industrials de Sant Quirze i l’estació de Ferrocarrils d’aquest municipi, mitjançant l’habilitació d’una zona d’aparcament reservat dins del recinte de l’estació.
Amb aquesta iniciativa, la Generalitat de Catalunya mostra el seu compromís amb el desenvolupament d’una mobilitat sostenible i eficient, ja que el vehicle elèctric és actualment una de les opcions més interessants per substituir els vehicles amb motor de combustió interna i és un vehicle recomanat per a recorreguts màxims de 150 km/dia. A més, permet una millor integració de les energies renovables i un nou posicionament de la indústria de l’automòbil.
Font: Generalitat de Catalunya